Certyfikat
Półki w drogeriach uginają się od kosmetyków opisanych jako „naturalne” i „ekologiczne”. Jednak ponieważ w polskim prawie brak jest stosownych regulacji, głoszona przez producenta „naturalność” może być pustą deklaracją.
Skąd więc wiedzieć, że kosmetyk naprawdę jest naturalny?
Odpowiedź jest prosta: sprawdzajmy czy dana marka posiada certyfikat ekologiczny którejś z uznanych instytucji certyfikujących. A gdy zakupy robimy w sposób tradycyjny, szukajmy na opakowaniu takich logo jak BDIH, Cosmebio, Cosmos, Ecocert. Tylko certyfikacja jest gwarancją naturalności kosmetyku.
SoulTree – jako jedyna indyjska marka pielęgnacji naturalnej – posiada niemiecki certyfikat BDIH.
Znak BDIH oznacza, że produkt spełnia normy co do składu, sposobu produkcji, opakowania i wpływu na środowisko przyjęte przez zrzeszenie BDIH. Oznacza również, że cały proces produkcji kosmetyku – od jakości naturalnego surowca po produkcję - podlega regularnej kontroli, a SoulTree co roku przechodzi tę kontrolę śpiewająco.

Kosmetyk ze znakiem BDIH:
- zawiera wyłącznie składniki roślinne pochodzące z kontrolowanych upraw ekologicznych i dzikich zbiorów;
- bazuje na naturalnych surowcach – ekstraktach ziołowych, wodach kwiatowych, olejach roślinnych i olejkach eterycznych;
- nie był testowany na zwierzętach;
- nie zawiera surowców pochodzących od martwych zwierząt;
- nie zawiera syntetycznych środków barwiących i zapachowych, parafiny, silikonów i substancji ropopochodnych;
- do jego konserwacji użyto wyłącznie konserwantów identycznych z naturalnymi, jak np. benzoesan sodu czy sorbinian potasu;
- może zawierać nieorganiczne sole i surowce mineralne;
- nie użyto promieniowania jonizującego w celu przedłużenia okresu przydatności kosmetyku;
- produkt ma ekologiczne i biodegradowalne opakowanie;
- proces produkcji kosmetyku jest przyjazny środowisku.

Cała linia kosmetyków SoulTree posiada certyfikację BDIH. Produkty wprowadzane przez firmę przez ostatni rok posiadają dwa certyfikaty – BDIH oraz Cosmos. Dotyczy to, m.in., balsamów do ust, kremów BB, tuszów do rzęs, nowych kremów i olejków.
COSMOS to certyfikat, który ujednolica wymogi dotyczące jakości produktów naturalnych i organicznych. Powstał z inicjatywy pięciu najważniejszych europejskich instytucji certyfikujących z myślą by ułatwić klientom poruszanie się po rynku zasypanym nieatestowanymi produktami, których naturalność jest wątpliwa.
COSMOS ocenia skład kosmetyku i jego wpływ na środowisko. Istnieją dwa rodzaje standardu COSMOS – jeden dla kosmetyków, które zawierają składniki naturalne, a nie mogą być uprawiane organicznie jak np. glinki czy sole mineralne (Cosmos Natural), drugi dla produktów organicznych (Cosmos Organic). Podstawowe wymogi to:
*skład – minimum 95% składników musi pochodzić z upraw organicznych (COSMOS ORGANIC) albo do produkcji użyto wyłącznie składników pochodzenia naturalnego (COSMOS NATURAL);
- zakaz testowania na zwierzętach;
- stosowanie wyłącznie naturalnych zapachów i barwników;
- brak syntetycznych składników niedopuszczonych przez standard COSMOS;
- przyjazne środowisku opakowania.